NORUTnett Arkiv og Forum
Gå til Norutnetts forside Gå til Forum Gå til Arkiv Rediger dine brukerpreferanser og opplysninger om deg selv og les private meldinger Registrering Kalender Finn andre brukere Frequently Asked Questions Søk Logg ut  
NORUTnett Arkiv og Forum : Powered by vBulletin version 2.3.3 NORUTnett Arkiv og Forum > F O R U M > Film, bøker og musikk > ”Hvor er hjemme? Med røtter i flere kulturer”
  Forrige diskusjon   Neste diskusjon
Forfatter
Diskusjon Start ny diskusjon    Post A Reply
redaksjon
Bruker

Vokste opp i: Kamerun, Norge og Tanzania

”Hvor er hjemme? Med røtter i flere kulturer”

”Hvor er hjemme? Med røtter i flere kulturer”
av David Pollock og Ruth E. Van Reken

Boken "The Third Cultural Kid Experience – Growing up among worlds" er muligens den viktigste boken knyttet til en praktisk mer fenomenologisk tilnærming til mulighetene og utfordringene ved en flerkulturell oppvekst. Boken ble oversatt til norsk i 2003, og fikk tittelen ”Hvor er hjemme? Med røtter i flere kulturer”. Bokens særegenhet er at den fokuserer spesielt på denne bakgrunnen.

Judith van der Weele har selv vokst opp i utlandet og har som psykolog gjennom flere års erfaring opparbeidet en viktig innsikt og kompetanse i Norge knyttet til flerkulturell forståelse og oppvekst. Hennes forord i den norske utgaven av boken, gir en klar anbefaling av boken både til personer som selv har en flerkulturell oppvekst eller til personer som har på en eller annen måte kontakt med disse. NORUT vil med dette anbefale boken på det varmeste, og gjengir her hele Judiths forord.

Mennesker som forstår er gull verdt i en tid hvor vi lett går glipp av nyanser i hverandres liv. Å leve et liv i flere verdener gir mange utfordringer. Ikke minst handler det om å få en helhetlig selvforståelse, og om å dele den med andre.

Disse to forfatterne beskriver fenomenologien til flerkulturell oppvekst. Gjennom mange hundre samtaler med flerkulturelle mennesker har de systematisert de ulike sidene ved deres oppvekst. Dermed kan de peke på hva de med slik bakgrunn sitter igjen med som særlige ressurser og utfordringer. Deres stemmer er verdt å lytte til.

Boken tegner et bilde av dette livet som det har vært vanskelig å finne ord for. Det gjelder for mennesker som har flyttet ofte i Norge, utledninger som kommer hit, barn av utenlandske foreldre eller barn av norske foreldre som har bodd en tid i utlandet.

Vi snakker ofte om hvordan utledninger er en ressurs for vårt samfunn. Hvordan dette skal skje, har vi gjerne ikke svar på. Gjennom eksotiske mattradisjoner?

Det finnes andre svar. Mennesker som kjenner flere verdener, kan ha utviklet unike evner på sensitivitet i kommunikasjon, være gode til å finne kreative løsninger, og ha utviklet diplomatiets kunst. De er ofte idérike som følge av annet levd liv, og eksperter på endring. Skal du virkelig utnytte den flerkulturelle ressursen i fullt monn, må du kjenne til dens opphav. Du må kjenne til hvilke krefter som har formet deg, både smerten og gleden.

Jeg har selv en tredje kulturbakgrunn, men først som 30-åring, når Pollock beskrev trekkene han så hos flerkulturell mennesker, kom jeg hjem til meg selv. Van Rekens’ egen bok, Letters never sent, utdypet og ga ord til en oppvekst som vanskelig lot seg beskrive. Jeg fikk en etterlengtet tilhørighet.

Først etter en dypere forståelse av hva en slik oppvekst betyr, har det vært mulig å skape et liv hvor jeg kunne ta med ”hele meg” i arbeidslivet og privat. Som psykolog bruker jeg kunnskapen i møte med innvandrere, flyktninger, nordmenn som har flyttet mye i Norge og i møte med nordmenn med utenlands erfaring. Oppbrudd, lengsel og behovet for tilhørighet er allmenngyldige livstema. Jeg opplever at de ekstreme erfaringer som ligger i denne formen for oppvekst, tydeliggjør livsbetingelsene for oss alle.

Boken anbefales for dem som har med flerkulturelle å gjøre – både i privat eller faglig sammenheng. Er du foreldre til et barn som skal leve i flere verdener, vil boken kunne gi en pekepinn om hvordan du kan hjelpe ditt barn til å utvikle en sammensatt identitet uten at de personlige omkostninger blir for høye.

Sist, men ikke minst, håper jeg at videre forskning vil utdype nyansene og utfordringer som boka beskriver. Vi trenger flere svar på hvordan man kan skape gode rammebetingelser for denne typen oppvekst.

Judith van der Weele
Psykolog, Oslo

Kontakt forumansvarlig vedrørende dette innlegget

Old Post 17-01-2005 10:59
redaksjon is offline Click Here to See the Profile for redaksjon Click here to Send redaksjon a Private Message Find more posts by redaksjon Edit/Delete Message Reply w/Quote

Guest

Vokste opp i:

hvor er hjemme?

hei!

En veldig interresant bok jeg kun desverre har hørt om, ikke fått lest. Jeg prøver å få tak i boka, men får den kun på engelsk, eller på norsk - som lydbok! vet du hvor jeg kan få tak i den norske versjonen?
på forhånd takk!!

Mvh,
third culture child

Old Post 25-10-2006 23:44
Edit/Delete Message Reply w/Quote

Eks-leder Irmelin
Bruker

Vokste opp i:

Smile NORUT selger boka!

Hei! Jeg vet at NORUT har kjøpt inn en del eksemplarer av boka "Hvor er hjemme?" av TCK-guru David Pollock.

Den er å få kjøpt på NORUTs arrangement. Mulig det går an å gjøre avtale om å få kjøpe den utenom - det er bare tid og kapasitet som begrenser, siden NORUT drives av travle mennesker på fritiden. Kontakt styret via mail, du. GOd lesing til deg og alle andre som er interesserte!!

Old Post 15-11-2006 19:11
Eks-leder Irmelin is offline Click Here to See the Profile for Eks-leder Irmelin Click here to Send Eks-leder Irmelin a Private Message Find more posts by Eks-leder Irmelin Edit/Delete Message Reply w/Quote

iina
Bruker

Vokste opp i: Finland og Norge

Wink Biblioteket

Jeg har akkurat lånt boken på norsk på biblioteket i min hjemby

Old Post 21-11-2006 15:13
iina is offline Click Here to See the Profile for iina Click here to Send iina a Private Message Find more posts by iina Edit/Delete Message Reply w/Quote

Alle klokkeslett er GMT. Klokken er nå 01:51. Start ny diskusjon    Post A Reply
  Forrige diskusjon   Neste diskusjon
Vis versjon som kan skrives ut | Send denne siden som e-post | Abonner på denne diskusjonen

Forum hopp:

Forum Regler:
Du kan not starte diskusjoner
Du kan not skrive svar i eksisterende diskusjoner
Du kan not legge bilder inn i innleggene dine
Du kan not redigere dine egne innlegg
HTML kode er
vB kode er
Smilies er
[IMG] kode er

< Kontakt oss - +47 950 80 854 >