NORUTnett Arkiv og Forum
Gå til Norutnetts forside Gå til Forum Gå til Arkiv Rediger dine brukerpreferanser og opplysninger om deg selv og les private meldinger Registrering Kalender Finn andre brukere Frequently Asked Questions Søk Logg ut  
NORUTnett Arkiv og Forum : Powered by vBulletin version 2.3.3 NORUTnett Arkiv og Forum > A R K I V > NORUTnett 2002 > "Flerkulturell Gudstjeneste"
  Forrige diskusjon   Neste diskusjon
Forfatter
Diskusjon Start ny diskusjon    Post A Reply
andreas
Bruker

Vokste opp i: India - Shillong/Kotagiri

"Flerkulturell Gudstjeneste"

”FLERKULTURELL GUDSTJENESTE” bare fromhetsøvelse ?

Geirs reportasje fra ”Flerkulturell Gudstjeneste” i Grønland Kirke, Oslo var interessant synes jeg. Reporteren virket å ha opplevd en stimulans i og med begivenheten. Da spør jeg meg, er det nødvendig å be om mer?
Chiyonofuji går imidlertid videre. Han undres om et sådant evenement kan medføre bedre kommunikasjon mellom de forskjellige gruppene? Tja, si det?
Han viser til påstand om at mange av innvandrermiljøene ikke vil ha noe med hverandre å gjøre. Det virker som rasisme dem imellom. Dessuten anklages nordmenn for fordommer og rasisme slik at integrering ikke blir mulig. En kirkelig fromhetsøvelse bare?

La meg spørre: hvilken kirke ønsker integrasjon? Den norske statskirke vil ha integrasjon av hva? Ønsker man nå å ta opp i seg ”etnisk baserte” kristne menigheter i Norge? Bør man anerkjenne alle utbrytere for å gjøre kristenheten i Norge helhetlig? Skal også statskirken da søke tilbake i den katolske kirken?
Integrere betyr nemlig ”fullstendiggjøre” – ”gjøre helhetlig”.
Hvordan kan ”utbrytere” innlemmes helhetlig? Vil dét være oppnåelig for kirken i Norge uten omvendelse og ensretting? Er kun organisatorisk enhet mulig som et skritt fremover?

Toleranse for mangfold kan være et alternativ. Går det an å leve med det – ja endog dyrke det?
Sporadisk samhandling mellom religiøse særenheter kan la seg gjøre i alle fall. Det viser nevnte referat. En god opplevelse for referenten, og dermed bra i og for seg synes jeg.

På det sekulære området i Norge ropes det imidlertid også om integrering, for tiden.
Politikerne diskuterer og nærmer seg kanskje et FRP synspunkt, presset av meningsmålinger og majoritetshensyn.
Men forholdet mellom personlig integritet (”helhet”,”uskadethet”) og samfunnsmessig eller nasjonal integrering (”fullstendiggjørelse”, ”helhet”) vil være en vanskelig balansegang
etter mine begrep.
Den gang Norge ble styrt av et flertallsparti, enhetsskolen realisert, alle fikk kristendomsopplæring uten unntak, Statskirken sto fast, vi hadde én radiokanal, kun én TV kanal osv…. da var nasjonen muligens mer homogen.
Hva nå?

Vi har en statskirkeprest som statsminister. Han synker i popularitet på meningsmålingene, og statskirken er snart en saga blott.
AP ble også detronisert ved valg og meningsmålinger.
Ja vi elsker dette landet der FRP stiger frem. Men hva vil de?
Flytte pensjonistene til Spania? Landsforvise kriminelle? Stenge grensene mot innvandring?

Og det norske folk, hva gjør de?
Aldri før har så mange nordmenn giftet seg med utenlandske statsborgere, står det å lese i ”Magasinet” ( Dagbladets lørdagsbilag 17.nov.2002).

25 924 norskfødte kvinner, var pr 1.jan. 2001 gift med menn født i et annet land enn Norge.
35 404 norskfødte menn, var pr 1.jan. 2001 gift med kvinner født i et annet land enn Norge.
Alt dette er neppe evigvarende idyll!
1.kategori er mer utsatt for samlivsbrudd enn 2. kategori i følge SSB.
Til sammen 61 328 nordmenn satser imidlertid på blandingsekteskap og raseblanding!
Majoriteten av dem er unge intellektuelle, ved skoler, universiteter, turister og Backpakkers.
De har altså valgt seg utenlandske samlivspartnere.
TCK-ere derimot, som har vokst opp i utlandet og kjenner ”fremmede” kulturer, utmerker seg ikke med å fremme blandingsekteskap.
Det finner jeg bemerkelsesverdig!
Hvorfor er det slik?

Jeg kunne ha lyst til å foreta en liten uhøytidelig meningsmåling/rundspørring her på siden omkring det.
Svarene sender dere eventuelt til meg. Jeg samler og summerer tall og kommer med resultatene og kommentarer over nyttår.

SPØRREUNDERSØKELSE (sett kryss for JA eller NEI)
JA NEI
Har du deler av din
oppvekst utenfor Norge? | | |

Er du gift/samboende
med utenlandsk partner? | | |

Er du gift/samboende
med norsk partner? | | |

Har noe hindret deg å
få utenlandsk partner? | | |
Skyldes det foreldre? | | |
Skyldes det egen vurdering? | | |
Skyldes det religiøse hensyn? | | |
Skyldes det tilfeldigheter? | | |

Hvis du nå sto fritt å velge på ny
kunne du i dag tenke deg
en ikke norsk samlivspartner? | | |

send svar til: e-post andyhoey@online.no

Med hilsen Andreas

Kontakt forumansvarlig vedrørende dette innlegget

Old Post 20-11-2002 00:27
andreas is offline Click Here to See the Profile for andreas Click here to Send andreas a Private Message Find more posts by andreas Edit/Delete Message Reply w/Quote

Chiyonofuji
Bruker

Vokste opp i:

"Fromhetsøvelse" for en allergiker

Jeg etterlyste om noen kunne fortelle om slike flerkulturelle arrangementer blant innvandrerne ga flere positive følger på lang sikt. Det gjør jeg fortsatt, fordi jeg synes det vil være interessant å vite på bakgrunn av det jeg påsto og fortsatt påstår at det er liten kommunikasjon mellom mange av innvandrergruppene.

Og hva slags respons er det da som kommer? Vel, først et kort svar fra geirh som syntes problemstillingen var interessant, men hadde lite av direkte opplysninger å komme med. Men han mente at en slik fellesgudstjeneste tross alt hadde en viktig brobygger-funksjon. Det er jo et greit synspunkt, og som vi får håpe stemmer.

Men så kommer altså Mr. Andreas med sitt flåsete og arrogante innlegg. Blant mye meningsløs filosofering, hvor han trekker inn statskirken og en statsminister som er statskirkeprest, går en tone av nedlatende holdning til reportasjen fra Grønland. Hva er hensikten med det? Hva er det som får en TCK til å bli så allergisk overfor alt som har med kirken å gjøre? Jeg har vel heller ikke det nærmeste forhold til kirken i dag, men det går da an å uttrykke seg normalt for det.
Jeg lurer virkelig. Egentlig er det meste av artikkelen til Andreas verd bare et langt gjesp, men jeg blir faktisk ganske provosert av den slags flåsete skriblerier.

Den siste delen om TCK're og blandingsekteskap kunne det vært interessant å visst noe mer om, men når utgangspunktet i artikkelen er så håpløst får man ikke lyst til å delta.

Jeg kan bare ønske deg, Andreas, god bedring fra din allergi overfor alt som har med kirken å gjøre.

yorikiri

Old Post 23-11-2002 12:30
Chiyonofuji is offline Click Here to See the Profile for Chiyonofuji Click here to Send Chiyonofuji a Private Message Find more posts by Chiyonofuji Edit/Delete Message Reply w/Quote

Geirh
TCK

Vokste opp i: Japan

"FLERKULTURELL GUDSTJENESTE" bare fromhetsøvelse ?

"FLERKULTURELL GUDSTJENESTE" bare fromhetsøvelse?

En interessant reaksjon fra Andreas på min korte rapport fra den flerkulturelle gudstjeneste på Grønland for kort tid siden. Min hensikt var dels å opplyse om et arrangement som kanskje er ukjent for en del, men også dels å rette oppmerksomheten mot miljøer som er lite i rampelyset i innvandrerdebatt og integreringsdebatt. Nemlig de små kristne miljøer, det være seg tamiler, eritreere, vietnamesere, iranere eller andre. Min rapport var selvsagt preget av at jeg opplevde gudstjenesten svært positivt, og mener den har en brobyggerfunksjon mellom både de ulike etniske grupper men også mellom innvandrere og nordmenn. "By the way", det var faktisk flere TCK're der.

Det forundrer meg litt at Andreas da legger an en ironisk undertone i innlegget, og spør om det hele bare er en fromhetsøvelse. Og videre at det synes å være et ledd i Den norske kirkes makt-arroganse. Her trekkes statsministeren inn, som prest. Her blir dette arrangementet nærmest betegnet som et ledd i en fornorskningsprosess, en "innlemmelse" i den norske statskirke. Alternativet som han skisserer skal være toleranse og mangfold.

Din artikkel, Andreas, leser jeg som et skoleeksempel på det motsatte av det du synes å gi den ut for, ja nettopp, som et eksempel på dårlig skjult intoleranse. Om det bunner i allergi eller ikke, slik Chiyonofuji synes å mene, skal være usagt, men ganske spesielt er det i alle fall. Å ironisere over at "reporteren synes å ha opplevd en stimulans", eller at det var "en god opplevelse for referenten" o.l. er jo ikke akkurat et nivå som vitner om at man setter stor pris på mangfold og toleranse. Hva jeg ble stimulert av eller opplevde som godt, er vel ikke så veldig relevant. Jeg forsøkte å formidle et inntrykk fra en sammenkomst hvor mange etniske grupper var tilstede, og hvor de selv ga uttrykk for glede og takknemlighet for det fellesskap de der opplevde. Det forundrer meg at det skal føre til dårlig skjult ironi og sur mage. Hva har et slikt arrangement med "tvangs-omvendelse" til norsk kirkelighet å gjøre? Jeg tror du undervurderer de som var tilstede ganske kraftig, ja faktisk er du ganske nedlatende overfor de kristne etniske minoritetsgrupper. Og det var vel ikke meningen(?)

Her er så mange uttrykk i din artikkel, Andreas, som vitner om svært stor avstand til det saken dreier seg om. Og da var det kanskje en fordel å være noe mer forsiktig med insinuasjonene. Gerhard Helskog i Rikets Tilstand tråkket skikkelig i salaten her forleden. Din artikkel får ikke de samme konsekvenser, men avslører noe av det samme, nemlig svært dårlig kunnskap, og en ganske fordomsfull holdning til et sakskompleks som man sannsynligvis står ganske fjernt fra.

Jeg har ikke tenkt å ønske deg god bedring, slik Chiyonofuji noe sarkastisk gjør, men det var å ønske at det som har med kirken å gjøre ikke nødvendigvis bare skal vekke negative assosiasjoner med dertil hørende reaksjoner. Det har lite med toleranse å gjøre. For noen mennesker er kirken faktisk et sentralt punkt i tilværelsen, også for en del av de etniske minoriteter. Og de føler jo vi TCK're ofte et visst slektskap med. Eller hur?

Din invitt til Enquete'n ang. Blandingsekteskap er interessant, om enn ganske umulig å tolke uansett resultat, tror jeg. Men opptakten du har lagt an er jo ikke den aller heldigste og vekker ikke akkurat lysten til å delta. Men forhåpentligvis får du noen reaksjoner.

Why not?

Old Post 29-11-2002 17:46
Geirh is offline Click Here to See the Profile for Geirh Click here to Send Geirh a Private Message Find more posts by Geirh Edit/Delete Message Reply w/Quote

andreas
Bruker

Surmaget innlegg?

Surmaget innlegg?

Måten jeg har ordlagt meg på har i alle fall ikke falt i smak. Mine forsøk på eksemplifisering av tanker gjennom kjente fenomen ble tolket negativt. Om det blir mulig å rette på og oppnå en ny annerledes forståelse, vet jeg ikke.

Likevel forsøker jeg med denne presiseringen:
Geirs innlegg (reportasje) hadde jeg egentlig ikke tenkt å kommentere. Det var
Chiyonofuji som hadde første kommentar. Den var det jeg lot meg forlede til å følge opp.
Han stilte spørsmål om fellesgudstjenesten på Grønland bare var en slags demonstrasjon av from kristelighet. Så fulgte jeg opp spørsmålet under tittel ”flerkulturell gudstjeneste bare fromhetsøvelse”?
Jeg mener ikke jeg harselerte over Geirs reportasje. Jeg hadde ingen grunn til å trekke i tvil den positive opplevelse Geir formidlet, og spurte endog om man skulle be om mer.
For når det kommer til hva slags effekt den nevnte gudstjenesten kan ha på sikt, hadde ikke jeg behov for å spørre om det egentlig. Det var det Chiyonofuji som kom med, mindre ”surmaget” enn meg antagelig. Jeg tenkte at:

a) Denne gudstjenesten var vel et ferskt (nytt) tiltak?
Da kan man vanskelig si noe sikkert om hva det vil føre til.
Det får tiden vise.

b) Men, man kan fundere litt på og omkring det kanskje?

Som tenkt så gjort, men ikke særlig vellykket. OK la meg ta dét på min kappe.
Til slutt:
Skulle man lete etter andre erfaringer innen ”fellesgudstjenester” så kunne man jo kanskje kontakte biskopen i Nidaros.
For flere år siden startet en ekumenisk bevegelse i kirken (man snakket bare ikke om ”integrering” den gang). Det har ført til samarbeid i gudstjenester m.m. mellom protestantiske
og katolske prester i Norge. Videre har trossetninger, dogmer og lignende vært drøftet og reformulert etter felles komitearbeid på høyt teologisk nivå mellom disse kirkene. Men om katolikker og protestanter flest, i Norge, omgås og kommuniserer mer av den grunn i dag, vet jeg ikke.
I Nidaros bispedømme har man kanskje materiale på det.
Nidaros bispedømme har nylig hatt en delegasjon av biskop og prester til paven i Rom. De uttalte seg svært så anerkjennende om ham til avisene. Flott det, i motsetning til hva praksis er mellom katolikker og protestanter i Nord Irland for eksempel, mener jeg!

Men det er likevel slik i Norge at samtidig med en ”tilnærming” mellom protestanter og katolikker (spesielt på geistlig nivå?) skjerpes motstanden hos noen. Alle går ikke i samme lei, eller i takt. Hvorfor ikke? Frykter man integrering? Eller er det upassende å spørre om det?
Hva er integrering, forsøkte jeg å spørre om, eller fabulere over – i kirkelig sammenheng og statlig sådan. Noen av mine ”mantra” smakte altså surt. Gjort er gjort, og vanskelig å gjøre godt igjen med dette kanskje? Ta det ikke så tungt, det er jo bare en drøfting av flere synspunkter.
Gudstjenesten på Grønland hørtes da positiv ut i seg selv, så får vi se hva som kommer videre
fremover, enten Geir følger det opp eller andre.

Old Post 30-11-2002 22:54
andreas is offline Click Here to See the Profile for andreas Click here to Send andreas a Private Message Find more posts by andreas Edit/Delete Message Reply w/Quote

andreas
Bruker

Spørreundersøkelse

Spørreundersøkelse om TCK-eres partnervalg.

Jeg har fått én besvarelse hittil. Men den var dessverre ikke fullstendig. Noen av spørsmålene ble nemlig ikke besvart der.
Kanskje trengs det en nærmere orientering om spørreskjemaet?

Det er et poeng at alle spørsmål blir besvart. Svaret som etterspørres er kun ja eller nei.
Enkelt? – For enkelt, og dermed vanskelig vil noen si, kanskje?
Egentlig burde man fortalt hele sin livshistorie for å bli forstått og vist full rettferdighet? Det kan så være ! Men det blir for plass og tidskrevende å gjennomføre her.
Min intensjon er å forsøke få fram noen ”fakta” i en kategori lik for alle.

Det er tre ”faktiske” sider som spesielt interesserer meg.
1. hva ble valget
2. hva påvirket valget (avgrenset)
3. hva er synspunktet i dag, om valg skulle finne sted nå

(Jeg skiller ikke mellom gift og samboende i skjemaet, er du gift eller samboende er det et fett for meg. Er du ikke gift eller samboende svarer du nei på begge spørsmålene om det.)
Hver og en vil ha anledning til å tolke resultatet av besvarelsene når jeg legger det ut på Forumet IBANett.
Min tolkning kan jeg godt holde for meg selv, om folk er redd for den.

Men de som kan synes det er interessant å sammenholde våre partnervalg, våre beveggrunner og hva synspunkt vi kan ha i dag (litt etterpåkloke) vil jeg oppfordre til å fylle ut spørreskjemaet og sende meg.
Kanskje kan det bli tid og anledning til det i juleferien?

For øvrig ønsker jeg alle god jul og godt nyttår ! Andreas.

Old Post 18-12-2002 00:01

Alle klokkeslett er GMT. Klokken er nå 01:11. Start ny diskusjon    Post A Reply
  Forrige diskusjon   Neste diskusjon
Vis versjon som kan skrives ut | Send denne siden som e-post | Abonner på denne diskusjonen

Forum hopp:
Rate This Thread:

Forum Regler:
Du kan not starte diskusjoner
Du kan not skrive svar i eksisterende diskusjoner
Du kan not legge bilder inn i innleggene dine
Du kan not redigere dine egne innlegg
HTML kode er
vB kode er
Smilies er
[IMG] kode er

< Kontakt oss - +47 950 80 854 >