andreas
Bruker
Vokste opp i: India - Shillong/Kotagiri
Norge for Nordmenn?
Norge for nordmenn !
Strømmen av mennesker fra utlandet hit til Norge må ikke få øke mer, nei helst stanses.
Vi kan da ikke ta imot all verdens snyltere.
Som turister kan de få se litt på naturen vår, kanskje.
Men vi kan da ikke ha masse utlendinger boende her fast. Det vil koste oss dyrt og skape masse problemer. Send dem heller litt uhjelp så de holder seg der de hører hjemme.
Slike holdninger fyres det opp under fra tid til annen.
Nylig hørte jeg hevdet at nå som USA og vesten har sørget for å fjerne den forferdelige Saddam, da er det på tide at vi skysser hjem igjen til Irak de som søkte tilflukt i Norge, på grunn av ham. Ingen vits i at de skal være her nå og ta opp plass.
For meg lyder den slags uttalelser forferdelig negativt og grinebitersk.
Akkurat som om det bare er problemer med utlendinger, flyktninger og innvandrere?
Hva har de ikke skaffet oss av impulser, nye salgsprodukt, god service og ren nytelse?
Jeg vil skynde meg og takke innvandrere og flyktninger, før de skysses på dør!
Burde vi ikke være flere som gjorde det?
Hva med å sende UDI en påminnelse om at det er noen i Norge som gjerne vil takke ”gjestearbeidere”, flyktninger og andre som skal skysses ut, for deres nye impulser og verdifulle bidrag overfor vårt samfunn? Noe for TCKere å ta initiativ til?
Det moderne Norge ville vært trasig å leve i uten eksotiske restauranter med indisk, kinesisk, japansk, gresk, italiensk, afrikansk mat for eksempel. Så integrert i norsk hverdag har ”lugubre” retter fra utlandet blitt at Toro med flere produserer poseferdig Thika massala, Lasagne, Mexikansk gryte, osv. Slikt inngår faktisk i norske familiers hverdagsmeny nå.
Ville vi kunne være foruten pitabrød, nan, tortilla, taco, kebab, pasta med mer?
Irakere og tyrkere har solgt oss verdens herligste oliven i norske butikker, mens de har bodd her. Er det noen som takker dem? Jeg takker i alle fall hjerteligst!
Men myndighetene vil bare ha dem vekk så fort mulig, virker det som.
Ingen offisiell takk eller ros for positive bidrag mens de har vært her.
Er norsk integreringspolitikk en fiasko?
Bemerkelsesverdig nok har likevel produkt og elementer fra utlendinger faktisk blitt gjort til del av oss selv. Jeg kan nevne: rastafletter, afrohår, gull i nesevingen, piercing, sandaler, tango, salsa, jazz, world-musick, asiatiske klesmoter, silkestoff, persiske tepper, m.m….
Vi trives og gjør oss attraktive med dette i dag.
Forandring fryder og mangfold beriker, sies det.
Likevel kan vi avvise selve personen det nye kommer fra.
Hvorfor lar ikke personene seg like godt integrere som ting de har med i bagasjen?
Kan det være hudfarge som er et problem for oss, eller rasistisk tenkning?
Norge for nordmenn?
Kontakt forumansvarlig vedrørende dette innlegget
|