NORUTnett Arkiv og Forum
Gå til Norutnetts forside Gå til Forum Gå til Arkiv Rediger dine brukerpreferanser og opplysninger om deg selv og les private meldinger Registrering Kalender Finn andre brukere Frequently Asked Questions Søk Logg ut  
NORUTnett Arkiv og Forum : Powered by vBulletin version 2.3.3 NORUTnett Arkiv og Forum > A R K I V > NORUTnett 2003 > Innlegg
  Forrige diskusjon   Neste diskusjon
Forfatter
Diskusjon Start ny diskusjon    Post A Reply
andreas
Bruker

Vokste opp i: India - Shillong/Kotagiri

Norge for Nordmenn?

Norge for nordmenn !

Strømmen av mennesker fra utlandet hit til Norge må ikke få øke mer, nei helst stanses.
Vi kan da ikke ta imot all verdens snyltere.
Som turister kan de få se litt på naturen vår, kanskje.
Men vi kan da ikke ha masse utlendinger boende her fast. Det vil koste oss dyrt og skape masse problemer. Send dem heller litt uhjelp så de holder seg der de hører hjemme.

Slike holdninger fyres det opp under fra tid til annen.
Nylig hørte jeg hevdet at nå som USA og vesten har sørget for å fjerne den forferdelige Saddam, da er det på tide at vi skysser hjem igjen til Irak de som søkte tilflukt i Norge, på grunn av ham. Ingen vits i at de skal være her nå og ta opp plass.

For meg lyder den slags uttalelser forferdelig negativt og grinebitersk.
Akkurat som om det bare er problemer med utlendinger, flyktninger og innvandrere?
Hva har de ikke skaffet oss av impulser, nye salgsprodukt, god service og ren nytelse?

Jeg vil skynde meg og takke innvandrere og flyktninger, før de skysses på dør!

Burde vi ikke være flere som gjorde det?
Hva med å sende UDI en påminnelse om at det er noen i Norge som gjerne vil takke ”gjestearbeidere”, flyktninger og andre som skal skysses ut, for deres nye impulser og verdifulle bidrag overfor vårt samfunn? Noe for TCKere å ta initiativ til?

Det moderne Norge ville vært trasig å leve i uten eksotiske restauranter med indisk, kinesisk, japansk, gresk, italiensk, afrikansk mat for eksempel. Så integrert i norsk hverdag har ”lugubre” retter fra utlandet blitt at Toro med flere produserer poseferdig Thika massala, Lasagne, Mexikansk gryte, osv. Slikt inngår faktisk i norske familiers hverdagsmeny nå.
Ville vi kunne være foruten pitabrød, nan, tortilla, taco, kebab, pasta med mer?

Irakere og tyrkere har solgt oss verdens herligste oliven i norske butikker, mens de har bodd her. Er det noen som takker dem? Jeg takker i alle fall hjerteligst!
Men myndighetene vil bare ha dem vekk så fort mulig, virker det som.
Ingen offisiell takk eller ros for positive bidrag mens de har vært her.

Er norsk integreringspolitikk en fiasko?
Bemerkelsesverdig nok har likevel produkt og elementer fra utlendinger faktisk blitt gjort til del av oss selv. Jeg kan nevne: rastafletter, afrohår, gull i nesevingen, piercing, sandaler, tango, salsa, jazz, world-musick, asiatiske klesmoter, silkestoff, persiske tepper, m.m….
Vi trives og gjør oss attraktive med dette i dag.
Forandring fryder og mangfold beriker, sies det.

Likevel kan vi avvise selve personen det nye kommer fra.
Hvorfor lar ikke personene seg like godt integrere som ting de har med i bagasjen?
Kan det være hudfarge som er et problem for oss, eller rasistisk tenkning?
Norge for nordmenn?

Kontakt forumansvarlig vedrørende dette innlegget

Old Post 13-06-2003 23:05
andreas is offline Click Here to See the Profile for andreas Click here to Send andreas a Private Message Find more posts by andreas Edit/Delete Message Reply w/Quote

Chiyonofuji
Bruker

Vokste opp i:

To tanker i hode?

Jeg vet ikke om vi TCK're klarer å ha to tanker i hode på en gang(?) Men det kunne være en fordel å prøve.

"Norge for Nordmenn?" blir for enkelt og slagordspreget. De fleste av oss, iallefall de av oss som har noen år sør om Drøbak, setter pris på det kulturelle mangfold vi har fått i Norge i de senere år. Og det gjør også mange andre "innfødte" nordmenn. Men det er ikke til å undres over at en del blir bekymret og redde faktisk når voldsepisoder sprer om seg. Og la oss nå bare være realistiske og ærlige. De siste dagers debatt har nok en gang fått fram at det faktisk er en ganske stor overrepresentasjon i kriminalstatistikken av folk med "utenlandsk" bakgrunn. Vi kan like det eller ikke, men det er det faktiske bildet. Da blir særlig eldre folk engstelige, og mange av dem tiltales dessverre av Frp's enkle slagord og enkle løsninger. Der er det fremmedfrykt som rår grunnen, og den kan lett utvikle seg til fremmedhat.

Men jeg synes jo det er synd hvis vi TCK're, i naiv solidaritet med alt og alle som kommer "utenfra" ikke er i stand til å ha to tanker i hode samtidig. Innvandringen skaper mangfold, åpenhet og gir gode impulser på mange områder. Men den inneholder også dessverre uønskede elementer. Slik er verden, og da er det noen nødvendige grep politikere må gjøre. Ikke lett, men nødvendig.

Det er faktisk ikke alle som kommer med velsmakende oliven hit til lands. Det er ikke fremmedhat å gjøre kort prosess med uønskede kriminelle elementer. Det trengs! Håper Dørum & Co. finner fram til gode og raske løsninger. Det er også alle de blant innvandrerne som gir gode bidrag til det norske samfunn best tjent med.

Hakkiyoi nogotta!

yorikiri

Old Post 30-06-2003 13:32
Chiyonofuji is offline Click Here to See the Profile for Chiyonofuji Click here to Send Chiyonofuji a Private Message Find more posts by Chiyonofuji Edit/Delete Message Reply w/Quote

Guest

Vokste opp i:

Det fremmede

Rart dette med at noen har negative tanker om innvandring. Det er ikke første gangen i verdenshistorien.
Rundt 1900 var det en større prosentdel utlendinger i oslo (dengang Krisitania) enn det er idag. Og den største gruppen, var det mye problemer med. De var late, forfyllede, kriminelle, ja det var folk man helst holdt seg langt unna.

De var svensker.

Det har vvært innvandring til norge i over 1000 år, vi trenger flere folk, velkommen skal dere være.

Vi, som har vært fremmedarbeiderbarn i utlandet, vi bør vel vise litt folkeskikk overfor andre?

Old Post 11-11-2003 11:43
Edit/Delete Message Reply w/Quote

peggy
Bruker

Vokste opp i: Kongo

To tanker i hode!!

Jeg skjønner ikke at det ikke går an å ha flere tanker i hode på en gang.
Chiyo... har truffet et viktig punkt. Vi TCKs mangler ofte evne til å se at en sak har flere sider og at en realistisk holdning til innvandring ikke har noe med forakt for andre mennesker å gjøre. Jeg bruker også olivenolje og handler på min nærbutikk hos gode tyrker-norske venner. Det betyr ikke at jeg ikke innser at den økende innvandring fra enkelte land vi har hatt i den senere tid, faktisk har medført en god del uønskede elementer. Dørum og co. har min fulle støtte i ikke å åpne dørene på vid vegg, i velmenende nestekjærlighet. Det er det ingen som har glede av. Kriminelle elementer bør raskest mulig ut av landet. Hvilket land ønsker å være et fristed for slike elementer? Ingen! Og det er selvsagt. Det er noe med å ta vare på en integritet og å være en sikker rettsstat. Det har ingenting med en forsteinet "Norge for nordmenn" holdning å gjøre.

Et slikt realistisk syn og holdning må det være lov til å ha uten å bli beskyldt for å være rasistisk eller etnosentrisk (dirkete el. indirekte). Tror faktisk det er rett det Chiyo.. sier at vi TCKs i vår iver etter å forsvare innvandrernes posisjon (og noen ganger er det på sin plass) blir vi fargeblinde og naive, og mister litt av gangsynet når det gjelder innvandring, integrering osv.

God Helg!

Old Post 14-11-2003 18:39
peggy is offline Click Here to See the Profile for peggy Click here to Send peggy a Private Message Find more posts by peggy Edit/Delete Message Reply w/Quote

andreas
Bruker

BESVART OG UBESVART

Ikke mange kommentarer på mitt inlegg om innvandrere.
Takk til de to som har gitt respons.

Mitt utgangspunkt var at jeg synes sjelden innvandrere krediteres for positive bidrag til det norske samfunnet, av myndighetene.
Kritikk derimot av uønsket adferd florerer i aviser og andre massemedia, tvinger myndigheter til å kommentere og treffe tiltak.
Jeg har i alle fall følelsen av alt for negativt fokus, og etterspurte Norut-relatertes syn og eventuelle interesse for å medvirke til mer positiv oppmerksomhet omkring innvandrere.
Dermed tenkte jeg billedet kunne bli mer balansert.

Etter kommentarene til nå, vil jeg si:

· Vi utenlandsoppvokste bør kunne ha 2 eller flere tanker i hodet på en gang ; slik Chiyonofuji synes. Men det bør ikke gjøre oss så balanserte at vi blir passive og tilbakeholdne, synes jeg.
· Vi bør også være i stand til å utvise god folkeskikk, slik Kari Anne påpeker, og få flere med oss på det.
· Det er ikke nødvendig å ta på kriminelle med silkehansker. Håndtering av kriminelle er et problem i Norge i dag, ikke bare takket være innvandring. Her er plenty kriminalitet som burde tas hånd om, og gjerne forebygges også. Ikke uenig i det med Peggy.
· Et litt dypere spørsmål ønsker jeg fortsatt mulige forklaringer på:
Hva kommer det av at folk (nordmenn, vi) lettere kan identifisere oss med fremmedes klær, hårfasong, musikk, mat, kunst, osv. – men likevel opptre reservert overfor personen som er bærer av dette. Har det å gjøre med rase og etnisitet? Hvorfor og hvordan?

Jeg forventer ikke en vitenskapelig utgreining, heller egenopplevelser og personlige synspunkter.

Old Post 16-11-2003 17:12
andreas is offline Click Here to See the Profile for andreas Click here to Send andreas a Private Message Find more posts by andreas Edit/Delete Message Reply w/Quote

Guest

Vokste opp i:

Unhappy TCKs som brobyggere!

Det forundrer meg noe at TCK'er som burde ha vesentlig større forrutsetninger for å forstså grunnleggende kulturforskjeller enn den gjennomsnittlige "Ola Dunk" også fokuserer debatten på den lille delen av fordelen/problemet som er så lett synlig.
Du skal jo ikke ha sett så mange meterene utenfor din egen lille vik for å forstå og sette pris på mangfoldet vi har fått gleden av å få inn i det norske samfunnet de siste tiårene. På samme måte som du skal være relativt naiv for ikke å innse at kriminalstatestikken er sterkt preget av personer med innvandrerbakgrunn.
Det har derimot ikke blitt nevnt i disse innleggene hvilke kulturelle motsetninger som faktisk kan være årsaken til mye av dette, både positivt og negativt.
Vi kan ikke sitte på vår høye hest og bare dømme lovbryterene og prise kulturmangfoldet uten å faktisk sett oss inn i årsakene.
På samme måte som vi en gang for lenge siden måtte få innføring i hvilke utfordringer som lå i kolisjonen mellom de to aktuelle kulturene, må også innvandrere få den samme muligheten.
Det skjer faktisk ikke i Norge i dag!
Rett nok blir de fleste på en eller annen måte fortalt hva som er akseptabel oppførsel i Norge, men kultur stikker dypere enn informasjon fra en mer eller mindre innsiktsfull representant for det norske samfunnet.
Nå vil nok mange reagere med at "Vi forsto jo hvordan vi skulle oppføre oss, hvorfor gjør ikke de det?"
Der er det så mange grunner og forklaringer at det ikke lar seg gjøre å komme inn på alle, men en av grunnene er det at vi i de aller fleste tilfellene kom inn i en ny kultur som en eliteklasse.
Vi hadde ingen behov for å forsvare vår identitet eller posisjon.
"Ola Dunk" har ofte ikke forrutsetninger for å kunne sette seg inn i denne problematikken og lar seg derfor rive med av FrPs fengende slagord.
(Heldigvis gjelder dette tross alt bare 20% av befolkningen.)
I stedet for fokusere på det åpenbart synlige positive eller negative burde vi TCK'ere kanskje bruke den erfaringen vi tross alt har fått med oss til å være brobyggere. Ikke ved å forsvare negativ oppførsel eller holdninger, men ved å hjelpe innvandrere til å innse at enkelte elementer i deres kultur kan få uheldige konsekvenser i det norske samfunnet.
Men jeg vet av erfaring at det ikke er lett.

Old Post 11-12-2003 01:04
Edit/Delete Message Reply w/Quote

andreas
Bruker

Bedrevitere eller brobyggere.

La meg ta debatten litt videre om mulig.

Apropos innvandring. Hvorfor skjønner man ikke hvordan man bør være i Norge?
Det er ikke bare et spørsmål om god nok informasjon til innvandreren.
Intellekt, følelsesliv og sedvaner skal liksom alt tilpasses noe helt nytt – og hva med statusen man har, enn si den aksept og interesse man eventuelt blir møtt med?

Hvordan var mitt møte med India, da jeg ble født der?
Som innvandrer til India med mine foreldre kom jeg i kategori ”eliteklasse”, og var av den grunn interessant og verdifull kanskje. En privilegert person. Godt å være i India syntes jeg.
Dog var neppe alt jeg representerte og gjorde kun til glede og fornøyelse for inderne. Selv vi barn kunne oppføre oss ”bedriten” overfor indere. Noe var utprøving, et rop om mer nærhet, eller også reaksjon på restriktivitet. Mine foreldre ville holde meg på en viss avstand fra de innfødte, og indere så og skjønte at jeg ikke var helt som dem og ville markere det iblant.
Det medførte konflikter og frustrasjoner som kunne krevd dyktige psykologer til å behandle.
Kanskje måtte jeg lære meg brobygging selv?
Jeg ble i alle fall ikke kriminell, fordi jeg ble stoppet, rent fysisk før det gikk over streken med meg. Foreldrene grep inn, norsk skolepersonell satte grenser osv..
Hva stopper, og når stoppes innvandrere til Norge?
Hva har for eksempel pakistanske foreldre å si til sine barn i Norge, som underklasse og minoritet mener jeg. Hva har nordmenn å gi dem? Informasjon, skolegang, regler og en noe reservert holdning kanskje?
Det finnes mange forklaringer og grunner til at det går som det går.
Jeg har også gjort meg slike observasjoner som JB.
Alt er jo ikke bare negativt heller, selv om det i mediaoppslag virker sånn.

Brobygging ville være nyttig å bedrive, det er jeg helt enig i, men bare sånn hver for oss?
Jeg har mitt personlige prosjekt når det gjelder klassisk indisk dans for eksempel.
Men kan fellesskapet NORUT også anvendes i visse sammenhenger – ja hvilke?
Innvandring vis a vis det norske folk og myndighetene er ikke noe brobyggeprosjekt for NORUT?
Vår egen ”innvandrerrolle” i Norge er den for spesiell og mer enn nok å håndtere?

Old Post 25-12-2003 21:25

Alle klokkeslett er GMT. Klokken er nå 00:52. Start ny diskusjon    Post A Reply
  Forrige diskusjon   Neste diskusjon
Vis versjon som kan skrives ut | Send denne siden som e-post | Abonner på denne diskusjonen

Forum hopp:
Rate This Thread:

Forum Regler:
Du kan not starte diskusjoner
Du kan not skrive svar i eksisterende diskusjoner
Du kan not legge bilder inn i innleggene dine
Du kan not redigere dine egne innlegg
HTML kode er
vB kode er
Smilies er
[IMG] kode er

< Kontakt oss - +47 950 80 854 >