Chiyonofuji
Bruker
Vokste opp i:
Misjonens skoler, miljø og nettverk
Jeg leste oppslaget i Vårt Land med stor interesse. Og jeg skjønner at redaksjonen i Norut gjerne kan tenke seg en diskusjon på nettstedet. Bra! Da hiver jeg meg på. Andreas har et innlegg med både ris og ros, og det hører sikkert med.
Såvidt jeg skjønner begrunnelsen bak nedleggelsene flere steder, så er det først og fremst at det er færre barnefamilier ut nå enn før. Da sier det seg selv at behovet for egne norske skoler blir mindre. Dernest, så koster det jo svært mye å holde slike skoler. Mao. man ser seg om etter andre alternativer og det betyr nasjonale eller internasjonale skoler, eller rett og slett hjemmeundervisning med hjelp av nettskole.
Jeg tror mange har hatt gode opplevelser med å bruke internasjonale skoler. Det er ofte gode skoler, høy kvalitet, og et større og interessant miljø. Overgangen til Norge kan bli kritisk avhengig av når man kommer hjem, dvs. hvilket trinn eleven er på. Og selvsagt hvor godt norsken er ivaretatt ute. Og det opplever vel de fleste som en nøkkel. Nettskolen kan hjelpe her, men det erstatter nok ikke et mer levende språkmiljø. Kanskje må man bare innse at overgangen kan bli litt tøff, og svelge det som en bismak i forhold til de mange fordeler et opphold på internasjonal skole innebærer.
Når det gjelder nasjonal skole, vil jeg tro at det er veldig forskjellig hva som er mulig å gå inn i. I Japan har noen brukt japansk barneskole på småskoletrinnet, men det er nesten helt avhengig av at man har fått gått litt i barnehage først slik at språket sitter. Ellers kan jeg ikke tenke meg at det er mulig. En annen sak er at systemet ofte er så forskjellig at det nesten er utelukket av den grunn. Overgangen til Norge kan bli ganske vanskelig.
Norsk skole har den fordel at den faglige overgangen blir langt mindre. Men det som ofte blir litt vanskelig når vi kommer tilbake til "hjemlandet" er jo ikke først og fremst det faglige, men ting som går på miljø, referanser, koder osv. Nå tror nå jeg at mange skoler ute har vært flinke til å holde seg ajour og forberede elevene på hjemkomsten. Likevel går det ikke alltid like bra. Men hvis de norske skolene blir altfor små, blir miljøet trangt og lite utviklende. Kanskje en kombinasjon av internasjonal og norsk skole ville være det ideelle.
Så var det internat-debatten. Den er lang og komplisert. Og her er tiden det gjelder, eller skal vi si den perioden vi tenker på når vi snakker om internat-situasjonen ganske avgjørende. Folk er barn av sin tid. Det er tross alt stor forskjell på 50-60-årene og 80-90-årene. Det er også stor forskjell på hvilke land det dreier seg om tror jeg. F.ex. kommunikasjonen. Hvor ofte var barna hjemme? Hver helg, annenhver helg, eller bare en eller to ganger i semesteret? Det blir en kjempeforskjell når man skal vurdere selve internatet. Dessuten har det skjedd en stor endring i vårt syn på barn, eller rettere sagt, hvilken betydning trygghet og nærhet til foreldrene har. Det gjelder jo særlig i småskolealderen. Vi er alle barn av vår tid. Tenk på internater i Nord-Norge og den debatten. Såvidt jeg har skjønt har misjonene tatt konsekvensen av det som har kommet fram, og desentralisert mye av undervisningen for de minste, også der hvor internat har vært opprettholdt. Det høres klokt ut. Iallefall hvis barna der de bor har et godt nærmiljø, lekekamerater osv. Ellers kan jo det også bli svært lite og trangt.
Jeg tror at mange i likhet med meg selv opplevde internatet som et trygt nettverk, som ga muligheter til utvikling, og godt vennskap. Noe som har betydd mye også senere etter hjemkomst til Norge. Selvsagt kunne det være tider hvor savnet etter mor og far var sterkt. Og der reagerte vi jo svært forskjellig. Men da mener jeg at det er opp til foreldrene og til arbeidsgiveren å legge til rette for endringer om nødvendig. Mange som har jobbet på slike skoler/internater har gjort en kjempejobb, har gitt mye av seg selv og betydd mye for ungene.
Jeg mener nok at det er foreldrene som til syvende og sist har ansvaret, selv om de tidligere ikke så noen annen løsning og prøvde så godt de kunne å gi av nærhet og trygghet når de kunne. Noen vil påstå at barn ble ofret på misjonskallets alter. Der følger ikke jeg med. Det kan ha vært tilfelle for noen og i tidlige perioder, men for de fleste tror jeg ikke det ble opplevd slik.
Jeg ser foreløpig ingen ideell løsning, men for trange miljøer er ikke gode. Derfor blir det vel en eller annen kombinasjonsløsning som er best kanskje. De mange fordeler med en oppvekst ute, burde oppveie noen av de ting man kanskje i utgangspunktet er litt skremt av. Eller hur?
La oss fortsette diskusjonen!
Kontakt forumansvarlig vedrørende dette innlegget
|