Geirh
TCK
Vokste opp i: Japan
"FLERKULTURELL GUDSTJENESTE" bare fromhetsøvelse ?
"FLERKULTURELL GUDSTJENESTE" bare fromhetsøvelse?
En interessant reaksjon fra Andreas på min korte rapport fra den flerkulturelle gudstjeneste på Grønland for kort tid siden. Min hensikt var dels å opplyse om et arrangement som kanskje er ukjent for en del, men også dels å rette oppmerksomheten mot miljøer som er lite i rampelyset i innvandrerdebatt og integreringsdebatt. Nemlig de små kristne miljøer, det være seg tamiler, eritreere, vietnamesere, iranere eller andre. Min rapport var selvsagt preget av at jeg opplevde gudstjenesten svært positivt, og mener den har en brobyggerfunksjon mellom både de ulike etniske grupper men også mellom innvandrere og nordmenn. "By the way", det var faktisk flere TCK're der.
Det forundrer meg litt at Andreas da legger an en ironisk undertone i innlegget, og spør om det hele bare er en fromhetsøvelse. Og videre at det synes å være et ledd i Den norske kirkes makt-arroganse. Her trekkes statsministeren inn, som prest. Her blir dette arrangementet nærmest betegnet som et ledd i en fornorskningsprosess, en "innlemmelse" i den norske statskirke. Alternativet som han skisserer skal være toleranse og mangfold.
Din artikkel, Andreas, leser jeg som et skoleeksempel på det motsatte av det du synes å gi den ut for, ja nettopp, som et eksempel på dårlig skjult intoleranse. Om det bunner i allergi eller ikke, slik Chiyonofuji synes å mene, skal være usagt, men ganske spesielt er det i alle fall. Å ironisere over at "reporteren synes å ha opplevd en stimulans", eller at det var "en god opplevelse for referenten" o.l. er jo ikke akkurat et nivå som vitner om at man setter stor pris på mangfold og toleranse. Hva jeg ble stimulert av eller opplevde som godt, er vel ikke så veldig relevant. Jeg forsøkte å formidle et inntrykk fra en sammenkomst hvor mange etniske grupper var tilstede, og hvor de selv ga uttrykk for glede og takknemlighet for det fellesskap de der opplevde. Det forundrer meg at det skal føre til dårlig skjult ironi og sur mage. Hva har et slikt arrangement med "tvangs-omvendelse" til norsk kirkelighet å gjøre? Jeg tror du undervurderer de som var tilstede ganske kraftig, ja faktisk er du ganske nedlatende overfor de kristne etniske minoritetsgrupper. Og det var vel ikke meningen(?)
Her er så mange uttrykk i din artikkel, Andreas, som vitner om svært stor avstand til det saken dreier seg om. Og da var det kanskje en fordel å være noe mer forsiktig med insinuasjonene. Gerhard Helskog i Rikets Tilstand tråkket skikkelig i salaten her forleden. Din artikkel får ikke de samme konsekvenser, men avslører noe av det samme, nemlig svært dårlig kunnskap, og en ganske fordomsfull holdning til et sakskompleks som man sannsynligvis står ganske fjernt fra.
Jeg har ikke tenkt å ønske deg god bedring, slik Chiyonofuji noe sarkastisk gjør, men det var å ønske at det som har med kirken å gjøre ikke nødvendigvis bare skal vekke negative assosiasjoner med dertil hørende reaksjoner. Det har lite med toleranse å gjøre. For noen mennesker er kirken faktisk et sentralt punkt i tilværelsen, også for en del av de etniske minoriteter. Og de føler jo vi TCK're ofte et visst slektskap med. Eller hur?
Din invitt til Enquete'n ang. Blandingsekteskap er interessant, om enn ganske umulig å tolke uansett resultat, tror jeg. Men opptakten du har lagt an er jo ikke den aller heldigste og vekker ikke akkurat lysten til å delta. Men forhåpentligvis får du noen reaksjoner.
Kontakt forumansvarlig vedrørende dette innlegget
|